Anonim

Setelah mencatat lebih dari 60, 000 batu dalam dua tahun yang lalu dengan Model S saya, saya menganggap perjalanan saya yang akan datang dari Boston ke Tampa Bay, Florida akan menjadi perjalanan jalan raya Tesla yang biasa-biasa saja, tetapi tidak lama lagi mendapati saya masih mempunyai lebih banyak pelajaran untuk belajar ketika datang ke perjalanan jauh.

Perbaharui / Perhatian: Saya menyedari selepas saya melihat beberapa komen pada siaran ini yang saya terabaikan untuk menyatakan bahawa saya tidak menggunakan Autopilot untuk mana-mana perjalanan ini. Model Saya S, April 2014 membina, sayangnya tidak mempunyai perkakasan atau keupayaan. Perjalanan itu akan mengambil masa yang sama dengan Autopilot tetapi mungkin mempunyai pengalaman lain untuk berkongsi (baik dan buruk saya pasti).

EVTripPlanner

Sebelum memulakan perjalanan saya, saya memetakan seluruh pemacu saya menggunakan arahan Google yang menunjukkan bahawa pemanduan dari Boston, MA ke Tampa, FL akan mengambil masa kira-kira 20 jam. Faktor Google dalam lalu lintas dan kelajuan perjalanan, tetapi tidak menambah masa untuk mengisi minyak, makan, dan sebagainya. Jika anda seorang petualang, anda boleh melompat di Tesla anda, memasukkan alamat destinasi anda ke dalam kapal Nav tanpa perancangan dan mula memandu . Sistem navigasi Tesla akan membimbing anda ke destinasi anda semasa menggunakan Superchargers di sepanjang jalan. Sekiranya anda letih, anda sentiasa dapat mencari sebuah hotel, mengambil perhentian pit dan kemudian membawa keesokan harinya.

Bagi kebanyakan daripada kita, pendekatan yang santai dan tidak dirancang untuk perjalanan yang panjang tidak selalunya sesuai. Kami ingin tahu di mana kami akan menginap malam dan tahu kami akan tidur di sebuah hotel yang bagus yang menawarkan makanan pada waktu kami akan tiba. Melakukan persiapan semasa duduk di depan skrin navigasi Tesla anda mungkin mengecewakan. Dan jika anda mahu berhenti di suatu tempat di sepanjang jalan, lupakan saja, Tesla tidak menyokongnya.

Juga, berhati-hati dengan perancang perjalanan Tesla di atas kapal boleh tegas dengan caranya. Sebagai contoh, ia tidak menolak untuk mengarahkan kami melalui pengecas mudah di Paramus, NJ kerana "Supercharger" tertutup sementara.

Pengecas Luar Talian

Ini membuatkan kami agak prihatin kerana kami sudah cukup komited untuk pergi ke arah itu. Panggilan cepat ke kedai Tesla di laman pengecas itu mendedahkan bahawa tidak ada yang salah dengan pengecas. Ternyata kelajuan pengecasan perlahan selepas 10 malam kerana beberapa pertempuran yang sedang berlangsung antara Tesla dan syarikat kuasa tempatan. Hasilnya kuasa di stesen Supercharger terhad pada waktu malam. Tetapi selagi kami melawat sebelum pukul 10 malam kami jelas menggunakan pengecas. Maklumat jenis ini perlu disampaikan kepada pemandu.

Nasib baik ada tapak yang membantu dengan beberapa perancangan yang dipanggil EVTripPlanner. Laman web ini akan membantu melakukan pengiraan yang sama tentang apa yang menghentikan pengecasan diperlukan di sepanjang jalan dan juga membolehkan anda menambah titik jalan jika anda mahu berhenti di lokasi tertentu di luar Tesla Superchargers. Saya menggunakan EVTripPlanner untuk merancang perjalanan saya ke Florida.

Model Pertama X yang kita lihat di alam liar di Lumberton, NC Supercharger

Model Pertama X dilihat di alam liar di Lumberton, NC Supercharger

Pada masa saya merancang perjalanan, EVTripPlanner tidak mempunyai keupayaan untuk mengesan masa pengecasan. Walaupun saya tahu itu perlu faktor dalam jumlah masa yang dibelanjakan pada setiap pengecas sebelum mengira jumlah masa pemacu saya, saya mengecilkan jumlah masa yang diperlukan untuk mengecas. EVTripPlanner telah menambah ciri ini untuk mengambil masa mengecas.

Jika anda melihat aplikasi sekarang untuk laluan yang sama, EVTripPlanner akan memberitahu anda bahawa pengecasan akan ditambah dan tambahan 8 jam dan 48 minit pengecasan melalui gabungan 11 Supercharger berhenti di sepanjang jalan. Pengendara 21 jam anda menjadi 30 jam memandu. Ini kembali kepada peningkatan masa yang dibelanjakan sebanyak 43%.

Ketika saya melakukan matematik sendiri saya menggunakan purata 30 minit setiap perhentian. Masalah dengan pendekatan itu ada di sepanjang jalan saya melakukan kesalahan matematik dan perkara-perkara tidak ditambah dengan betul. Mungkin saya terlepas kaki di suatu tempat di sepanjang jalan. Lebih pada itu kemudian.

EVTripPlanner tidak menyediakan masa "masa berlalu" atau "waktu hari" dan data sulit diperolehi semula sekiranya anda merancang untuk mengimportnya ke Excel atau helaian Google.

Pengecas di tengah

Rocky Mount, NC Supercharger

Dalam perjalanan ke bawah, saya tidak dapat meninggalkan sehingga 2 petang, jadi kami pergi dan akhirnya melanda lalu lintas Pantai Timur untuk jam sibuk. Masa ini ditambah kepada pemacu tetapi mujurlah tidak menggunakan jarak tambahan kerana EV lebih berkesan apabila bergerak dengan perlahan. Antara lalu lintas dan perhentian dijangka berhenti kami sampai ke hotel di Woodbridge, VA agak terlambat. Daripada mengecas untuk hari berikutnya malam itu, kami memutuskan untuk memecat karung dan mengecas pada waktu pagi. Ini adalah kesilapan.

Ia turun hingga 40 darjah semalaman dan saya dengan sengaja memilih sebuah hotel berhampiran Supercharger. Keesokan harinya ketika kami pergi untuk mengenakan caj itu lebih dari 30% lebih lambat daripada rata-rata. Alasan menjadi pek bateri sejuk tidak mengenakan caj secepat pek bateri yang hangat, sesuatu yang sudah saya ketahui tetapi tidak dipertimbangkan pada waktu malam. Kami akan lebih baik mengecas malam sebelum ketika bateri kami panas. Itu atau memandu untuk seketika sebelum mengecas akan menjadi baik jika kami mempunyai caj yang mencukupi untuk dapat melakukannya.

Anggaran masa untuk diselesaikan Walaupun kami tahu bahawa kebanyakan Tesla Superchargers dapat mencapai 170 batu jarak dalam 30 minit, kami mendapati cara yang sukar tidak semua pengecas dapat menyampaikannya. Walaupun pek hangat dan keadaan pengecasan yang ideal kami mendapati bahawa sesetengah pengecas adalah lebih perlahan daripada yang lain. Ia masih tidak seburuk cuba untuk mengenakan bayaran pada pek sejuk, tetapi keputusan akhir adalah kelajuan pengecasan sebanyak 25% lebih lambat daripada biasa.

Kadar caj purata kami ternyata menjadi 120 kilometer yang ditambah pada pek tempur dalam masa 30 minit masa pengecasan (240 undian ditambah sebanyak sejam) yang jauh lebih rendah daripada jumlah Tesla.

Masa berhenti Supercharger purata kami ialah 34 minit. Walaupun Tesla dan EVTripPlanner mengesyorkan sebelas Supercharger berhenti, kami akhirnya membuat dua belas berhenti. Alasannya ialah kita tidak mempunyai bayaran yang mencukupi untuk tiba di penginapan kami, pelayaran bandar dan kembali ke rangkaian Supercharger di kaki untuk pulang ke rumah.

Sebagai akibat daripada itu, kami berhenti di satu pengecas tambahan dan cukup dikenakan untuk membolehkan memandu yang selesa di sekitar bandar dan jus yang cukup untuk kembali ke Supercharger itu dalam perjalanan pulang. Masa tambah ini.

Perancangan Kesilapan 4 - Penampan Bateri

Caj Lengkap Tesla telah menyesuaikan perancang perjalanan dalam perjalanan dari masa ke masa. Pada hari-hari awal, tidak mungkin untuk membuat laluan melalui Superchargers dan kemudian mereka menambah tetapi ia sangat konservatif dan sering kereta. Mereka terus membuat kemas kini kepadanya (walaupun perlahan) dan sekarang ia lebih agresif. Bagi kebanyakan kaki saya, ia menghitung laluan yang telah saya sampai pada pengecas seterusnya dengan penyangga 11-12% kapasiti bateri yang tersisa - iaitu sekitar 32 batu keselamatan.

Teslas mengecas lebih cepat daripada keadaan permulaan yang lebih rendah. Mengecas dari 0 hingga 50 adalah jauh lebih cepat daripada mengecas dari 20 hingga 70. Oleh itu secara amnya anda ingin tiba di pengecas seterusnya dengan keadaan yang rendah dan caj yang cukup untuk mendapatkan perhentian seterusnya dengan selamat.

Untuk menjaga perkara bergerak dan tidak kehilangan masa, anda perlu melihat caj anda dan melompat kembali ke dalam kereta sebaik sahaja kereta itu berkata anda selamat untuk sampai ke hentian seterusnya. Lebih banyak masa dan ia tidak optimum sebagai keadaan caj yang lebih tinggi menyebabkan pengisian lebih perlahan untuk caj seterusnya anda.

Margin angka tunggal

Di bawah keadaan ideal penimbal Tesla akan menjadi baik kerana pengiraan mereka mengambil kira suhu dan perubahan ketinggian. Masalahnya ialah mereka tidak faktor angin atau kelajuan memandu.

Saya biasanya memandu kira-kira 5mph ke atas had laju. Hari-hari ini saya mengklasifikasikan saya sebagai pemandu yang "perlahan" tetapi itu yang saya selesaikan. Di MA yang bermaksud memandu kira-kira 70mph di lebuh raya tetapi ke arah Florida anda sedang melakukan 75 dan masih dianggap lambat. Selepas mengambil salah satu pengecasan yang disyorkan berhenti Model S meramalkan bahawa kami akan tiba di perhentian kami berikutnya dengan sisa caj sebanyak 12%, tetapi kemudian ia mula jatuh. 12% pergi ke 11%, kemudian 10%, kemudian turun hingga 8%. Tidak ada pengecas lain di sepanjang jalan dan anggaran baki caj terus turun dengan cepat. Saya menurunkan kelajuan saya dari 75 hingga 65 mph dan tiba di pengecas seterusnya dengan sisa 9% (24 kilometer yang dinilai). Apabila semuanya gagal, perlahan.

Dari saat itu, setiap kali kami menyerang dan melihat kenderaan memberitahu kami kami akan tiba di perhentian seterusnya dengan bateri 12%, kami menunggu untuk mengenakan beberapa minit tambahan seperti keselamatan tambahan. Ia menambah masa untuk perjalanan keseluruhan kami tetapi pada ketika itu kami gembira memperoleh tambahan ketenangan fikiran.

Pada hari kedua memandu kami membuat kemajuan yang baik, tetapi ketika hari berlalu kami menyedari bahawa daripada pergi ke Tampa sekitar tengah malam ia akan menjadi lebih seperti 3 pagi dan kami bukan jenis pemandu yang seperti memandu lewat pada waktu malam. Nasib baik panggilan balik cepat kepada isteri saya yang berada di hadapan komputer mendapat kami tempahan hotel dan di luar jalan sebelum terlambat.

Entah bagaimana di sepanjang jalan pengiraan awal dimatikan oleh 3 jam. Saya mengesyaki bahawa saya terlupa mencetuskan salah satu kaki. Oleh kerana tidak ada sistem tunggal untuk merancang keseluruhan perjalanan, saya berada di rahmat menjadi manusia dan membuat kesilapan. Saya sepatutnya menghabiskan lebih sedikit masa untuk memeriksa perancangan saya sebelum berlepas.

Maklumat pengisian diperlukan Terdapat beberapa perkara lain yang saya ingin sebutkan. Pertama, ketika anda memandu dari pengecas ke pengecas pada perjalanan jalan panjang, persoalan yang biasa adalah "Apa yang akan terjadi seterusnya?" Soalan itu masih cukup menyakitkan untuk dijawab. Anda fikir anda boleh klik pada ikon pengecas dan melihat kemudahan itu, tetapi tidak. Aplikasi seperti aplikasi Teslarati sendiri (iOS | Android) bertujuan untuk memberikan maklumat jenis ini melalui data sumber orang ramai dari pemandu Tesla yang lain, tetapi juga memerlukan beberapa klik dan menatal sebelum anda mendapat maklumat, dan anda sepatutnya memandu. Halaman mudah yang membolehkan akses mudah ke butiran Supercharger berdekatan atau pengecas seterusnya akan sangat membantu dalam perjalanan seperti ini. Adakah terdapat Chick-fil-A di hujung depan atau hanya Texas Roadhouse yang dahsyat? Kita perlu tahu!

Kami juga mengalami pelbagai jenis pengecas. Dari biasa 8 berturut-turut, kembali ke pelbagai, kepada orang-orang di mana anda menarik kepala di dalam garaj tempat letak kereta lapangan terbang dan perlu mendapatkan tiket letak kereta anda dicap.

Tarik masuk

Savannah, GA Supercharger

Terdapat juga orang-orang dengan garis yang dicat dengan buruk yang tidak memberikan petunjuk mengenai bagaimana anda sepatutnya memandu ke gerai itu.

Garis yang dicat dengan ganjil

Newark, DE Supercharger

Semua ini supaya saya dapat memperkenalkan Tesla saya ke pokok palma untuk kali pertama.

Palm Tree 2

Dan dapatkan beberapa basikal semasa New England cuba mencairkannya.

Tesla Model S trunk with full-sized bike

Sebelum perjalanan ini, saya telah berpuluh-puluh perjalanan Tesla di bawah tali pinggang saya dan telah melawat pengecas di banyak negeri pada setiap masa yang berbeza tahun ini. Saya sangat akrab dengan mekanik perjalanan EV, mengecas masa dan apa yang diharapkan. Rakan saya mahu pergi ke Florida pada masa yang sama dan tidak pernah mengambil perjalanan jalan raya sebelum EV. Saya memberi amaran kepadanya tentang masa pengisian dan beliau meyakinkan saya bahawa ia tidak menjadi masalah.

Menjelang akhir perjalanan, dia berkata dia tidak menyesal mengambil perjalanan, tetapi kali lain dia akan mengambil kereta ICE atau terbang - sambil menambah 40% untuk masa perjalanan anda tidak boleh diterima jika anda cuba untuk mendapatkan tempat dan bukan hanya melawat negara. Ia sukar untuk berhujah dengannya.

Walaupun rekod telah ditetapkan memandu negara salib di Tesla, mereka biasanya dilakukan dengan pelbagai pemandu dan dengan masa yang sangat sedikit. Gaya memandu bukanlah untuk semua orang.

Untuk diri sendiri, saya masih bermimpi memandu di seluruh negara ke California suatu hari nanti di Tesla saya. Saya perlu berehat semula kerana perjalanan FL mengambil beberapa keinginan saya untuk berbuat demikian. Juga saya bimbang apabila saya sampai ke sana saya tidak mahu memandu sepanjang perjalanan pulang: p

Jika anda merancang untuk melakukan perjalanan jalan yang lebih panjang, belanja lebih masa dalam fasa perancangan. Alat dan tapak baru terus dibangunkan untuk mempermudah proses, tetapi pastikan anda mempunyai pengalaman dengan perjalanan lebih pendek terlebih dahulu. Dengan perancangan yang baik dan pendekatan yang santai anda masih boleh melompat untuk kegembiraan pada akhir perjalanan jalan yang berjaya di Tesla anda.