Anonim

Dalam satu lagi peringatan bahawa SpaceX merancang untuk melancarkan roket besar-besaran yang pada dasarnya tiga roket Falcon 9 diikat bersama, syarikat yang berpangkalan di Hawthorne mengeluarkan video 18 saat hari ini mengesahkan ujian kebakaran statik yang berjaya teras pusat Falcon Heavy. Acara itu berlangsung minggu lalu di kemudahan pembangunan syarikat McGregor, Texas.

Ujian kebakaran statik pertama teras pusat Falcon Heavy yang diselesaikan di kemudahan pembangunan roket TX McGregor, minggu lepas. pic.twitter.com/tHUHc1QiKG

- SpaceX (@SpaceX) 9 Mei 2017

Ujian kebakaran statik minggu lalu telah dijangka untuk beberapa bulan, sesetengah peminat bahkan mengesan pergerakan teras berpotensi ke dan dari kemudahan SpaceX, dan seterusnya mengeksplot pendirian ujian di kemudahan McGregor.

SpaceX McGregor kini mempunyai 1033 pada pendirian ujian. Falcon Heavy Centre! pic.twitter.com/0sMTFEfpW5

- Chris B - NSF (@NASASpaceflight) 22 April 2017

Jadi apa yang seterusnya? Dengan api statik yang berjaya di bawah tali pinggangnya, pelancaran Falcon Heavy sepertinya sepatutnya berada di sudut. Malangnya, masih ada peredam yang tersembunyi di kaki langit kerana status pembaikan Kompleks Pelancaran Space 40 selepas anomali papan pelancaran pada September 2016. Pada acara media pada bulan Februari, SpaceX Presiden Gwynne Shotwell menganggarkan bahawa pembaikan kepada SLC-40 akan siap pada bulan Jun tahun ini.

Sebaik sahaja pembaikan itu selesai dan pelancaran komersial kembali ke SLC-40, persediaan selanjutnya akan dibuat kepada LC-39A, pad yang sedang digunakan di Florida, untuk menyokong tuntutan pelancaran Falcon Heavy. Menurut perbualan reddit, sekurang-kurangnya lapan minggu diperlukan untuk menyelesaikan modifikasi.

Walaupun ia kelihatan seperti Falcon Heavy masih beberapa langkah dari pelancaran, perkara-perkara yang lebih dekat dari sebelumnya untuk turun dari tanah, dan itu pasti bernilai teruja.

Ragut gembira: Peminat SpaceX bukan satu-satunya yang teruja melihat tiga teras teras Falcon Heavy. Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Elon Musk sebelum ini telah menulis tweet mengenai perasaannya yang tepat.

Tidak sabar untuk melihat ketiga-tiga teras Falcon Heavy kembali untuk pendaratan! Dua pertama akan hampir serentak.

- Elon Musk (@elonmusk) 18 Julai 2016

Bercakap tentang kebakaran statik, Falcon 9 masih berarak menerusi langkah pelancarannya dengan tarikh pelancaran seterusnya untuk 15 Mei, dan api statik yang dijadualkan pada 11 Mei. The monster Inmarsat-5 yang besar bermakna penerbangan ini akan dikendalikan, iaitu tanpa pendaratan.